Om ingefära

Ingefära - nyttigt och gott i citronvatten

Ingefära är användbart och passar i både köket och medicinskåpet. Exempelvis citronvatten med ingefära smakar friskt och gör gott i kroppen.

Många dricker citronvatten med ingefära. Men ingefäran används också i andra drycker, maträtter, bakverk, efterrätter och godis. Den äts bland annat färsk, inlagd eller torkad och mald till pulver. I pepparkakor finns torkad ingefära och till sushi serveras inlagd ingefära, för att nämna bara några exempel.

Ingefäran är populär i hela världen och har ätits i tusentals år. Växten, som heter Zingiber officinale på latin, liknar ett högt gräs. Det är den tjocka jordstammen som används. Troligen växte den vild i Kina från början, men odlas nu i alla tropiska regioner.

I ingefära finns bland annat vitamin B6, kalium och magnesium. Dessutom är den rik på andra bioaktiva ämnen.

Smaken är aromatisk, stark och lite söt. Ingefära är inte bara gott, utan används också medicinskt mot illamående, magbesvär, förkylning, huvudvärk och ledsmärta.

Förkylning
Att äta ingefära eller dricka en dryck med ingefära, gärna blandad med citron, är en vanlig huskur för att motverka och förebygga förkylningar. Ingefärsextrakt har visats dämpa allergisk luftvägsinflammation och ha en luftrörsvidgande effekt vid försök med möss och råttor, vilket tyder på att ingefära kan vara verksamt mot luftvägsproblem.

Illamående
Ingefära har använts mot illamående sedan urminnes tider. Dagens forskare har funnit att ingefära påverkar cellsignaleringen och därmed centrala nervsystemet. Därför ökar aktiviteten i mage och tarm vilket motverkar illamående och dessutom är bra för matsmältningen.

Magbesvär
Flera studier har visat att ingefära skyddar magslemhinnan från skador, minskar produktionen av magsyra och bekämpar magsårsbakterier. Det innebär att inflammation och risk för utveckling av magcancer motverkas.

Övervikt
En studie med överviktiga diabetessjuka råttor som fick ingefära resulterade i att råttornas kroppsvikt och andel fett minskade samtidigt som värdena för blodsocker och blodfetter förbättrades. Förmodligen berodde detta på att ingefära påverkade hormoner som styr energiintag, energiförbrukning och fettinlagring.

 

Källor:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25420680
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23685048
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4848239/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4576807/