Varför citron och ingefära?

Citron och ingefära - dryck för bättre immunförsvar och matsmältning.

Med citrondryck med ingefära på morgonen får du en härlig och uppiggande start på dagen. Du får bra matsmältning och blir mer sällan förkyld, sägs det. Det är egentligen ingen nyhet, även om denna goda vana sprider sig snabbt nu.

Många börjar sin dag med ett glas vatten med pressad citron och färsk ingefära. Vissa värmer drycken lite, andra blandar i lite honung.

Citrondryck med ingefära har kallats en trend, men den är nog här för att stanna. Citronvatten är ju ett klassiskt husmorsknep mot förkylning, och ingefära används redan traditionellt mot förkylning, huvudvärk, ledsmärta och magproblem.

Citronens C-vitamin, som också kallas askorbinsyra, är bra för bindväv, tandkött och sårläkning. Dessutom fungerar det som en antioxidant. Det ger motståndskraft mot förkylning och andra infektioner.

Extrakt från ingefära har visats dämpa allergisk luftvägsinflammation och ha en luftrörsvidgande effekt vid försök med möss och råttor, vilket tyder på att ingefära kan vara verksamt mot luftvägsproblem.

Förbränning och matsmältning

Det finns också andra fördelar med att starta dagen med citron och ingefära. Båda växterna anses öka förbränningen och vara bra för matsmältningen. Det gäller förstås hela dagen.

En studie med överviktiga diabetessjuka råttor som fick ingefära resulterade i att råttornas kroppsvikt och andel fett minskade samtidigt som värdena för blodsocker och blodfetter förbättrades. Förmodligen beror detta på att ingefära påverkar hormoner som styr mättnadskänsla och insulinsystemet, och därmed energiintag och energiförbrukning. Fettinlagringen påverkas också.

Tas citronjuice tillsammans med en måltid kan syran få kolhydraterna att tas upp långsammare och ge längre mättnadskänsla, jämnare blodsockernivå och mindre fettinlagring i cellerna. GI-värdet höjs alltså. Även polyfenolerna i citronskal kan bromsa viktuppgång, fettinlagring och insulinresistens samt ha hälsosam effekt på värdena för blodsocker och blodfetter, enligt en japansk studie med möss.

Den traditionella användningen av ingefära mot illamående har intresserat forskare som funnit att ingefära påverkar cellsignaleringen och därmed centrala nervsystemet. Därför ökar aktiviteten i mage och tarm vilket motverkar illamående och dessutom är bra för matsmältningen.

Flera studier har visat att ingefära skyddar magslemhinnan från skador, minskar produktionen av magsyra och bekämpar magsårsbakterier. Det innebär att inflammation och risk för utveckling av magcancer motverkas.

Kombinationen citron och ingefära är inte bara god utan också en perfekt matchning då de verkar förstärka varandras förträffliga egenskaper. Starta dagen med citrondryck med ingefära, drick den till maten eller släck törsten – när som helst under dagen.

 

Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25420680
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23685048
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4848239/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4576807/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2581754/
http://glykemisktindex.se